CLAYTOPIA 2022: SÆRUDSTILLINGER

Forunderlige og betagende kunst indfandt sig i parken omkring Guldagergaard i 2022, hvor publikum, udover parkens permanente samling af skulpturer, blev inviteret til at opleve spektakulær keramisk kunst af Marianne Huotari (Finland), Janina Myronova (Ukraine), Maria Diletta Rondoni (Italien), Bozena Sacharczuk (Polen), Elina Titane (Letland) og Mariko Paterson (Canada). Særudstillingen var åben fra d. 15. juli til og med 24. august 2022.

Marianne Huotari (Finland)

Keramik- og tekstilkunstner Marianne Huotari hører til den absolutte elite indenfor keramisk samtidskunst. Gennem sine langsomme og tidskrævende processer, undersøger hun det hektiske, moderne liv.

Det monumentale værk, der præsenteres på Guldagergaard består af utallige bittesmå håndformede enkeltdele sat sammen ved hjælp af den traditionelle finske tekstilteknik ryijy: Hver eneste lille del har passeret gennem hendes hænder, så hun på den måde har efterladt sit personlige fingeraftryk på hver af dem. Teknikken kræver uendeligt mange timer med gentaget og meditativt arbejde med leret. 

I hendes kunst forenes skønhed og håndværk på den måde med stor bevidsthed om selve processen.

Om Marianne Huotari
Huotari er bedst kendt for sin meget raffinerede keramiske værker, som hun skaber på Arabia Art Department Society i Helsinki. Huotaris værker er blevet belønnet i internationale konkurrencer, indlemmet i Finlands statslige kunstsamling og EMMA – Espoo Museum of Modern Art.

Janina Myronova (Ukraine)

Janina Myronova har sin helt egen kunstneriske signatur med karakteristiske figurer, klare farver og det gennemgående sort/hvide. Hendes værker tager udgangspunkt i mennesker og begivenheder omkring hende og de stemninger hun sensitivt opfanger.

Krigen i fødelandet Ukraine, har ændret hendes liv fundamentalt, da hun siden den brød ud har haft et nærmest umenneskeligt ansvar for sin flygtede familie, søster, niece og mor. Det mærkes i hendes kunstneriske virke, som hun stædigt og på trods er fortsat med.

Janina Myronova er af en helt særlig støbning, i år har hun allerede udstillet i Paris, USA og Tyskland – og det er med særlig glæde, at Guldagergaard udstiller hendes udvalgte værker denne sommer.

Om Janina Myronova
Janina Myronova er født i Donetsk i Ukraine, men bor i Warsawa i Polen. Hun er uddannet på The Faculty of Ceramics and Glass of the Eugeniusz Geppert Academy of Art and Design in Wroclaw og The Lviv National Academy of Arts.

Bożena Sacharczuk (Polen)

Bożena Sacharczuk fortæller, at dette kunstneriske projekt har symbolske temaer som “vækkelse”, “vækst” og “opbyggelighed”.

For Scaharczuk afdækker selve arbejdet med leret på drejebænken en kilde til kunstnerisk inspiration. Om processen fortæller Sacharczuk  “Fortryllet af bevægelsens magi, prøver jeg hver gang at inkludere i det mindste en del af de følelser, der følger mig, når jeg arbejder ved drejebænken. Jeg betragter de genstande, jeg former, som “skulpturelt aktive”og med en engagerende påvirkning af deres omgivelser.

Om Bożena Sacharczuk
Bożena Sacharczuks felter er keramik, maleri og fotografi. Uddannet på Kunstakademiet i Wrocław i Polen, hvor hun i dag tillige er lektor i billedkunst og professor. I 2018 grundlagde hun sit eget “Laboratorium for teknologiske eksperimenter”.

Elīna Titāne (Letland)

I Elīna Titānes abstrakte skulpturer kommer vi, æstetisk set, tæt på naturen. Hun arbejder strukturelt med rummelige genstande fra miniaturer til store værker i alle keramiske materialer. 

Titānes finder inspirationen i selve materialet, og hun uddyber “for mig er kunst et udtryk, ikke en idé eller et koncept. Jeg forsøger at afdække glæden ved at gå på opdagelse i kreativiteten. Samspillet mellem fingrene og det formbare materiale er som et mirakel. For selve skabelsen af ​​værket er et mysterium med en uendelig række af muligheder for forandringer undervejs. Jeg nyder de sammenhænge, der er mellem materiale, udtryk, intuitiv tænkning og mentale indsigter”. Værkerne, der præsenteres her, er alle skabt dette forår på Guldagergaard

Om Elīna Titāne
Elīna Titāne er uddannet ved Kunstakademiet i Letland. Siden 2003 har hun udstillet både i sit hjemland, Letland, og internationalt med mere end 20 soloudstillinger.

Maria Diletta Rondoni (Italien)

Maria Dilette Rondoni er inspireret af naturens metamorfoser, dens bevægelser og forandringer, dens styrke og skrøbelighed – og af at give stemme til “livets oprindelses sanselige kraft”.

Målet er at skabe et slags imaginært, fantastisk og kropsligt keramisk herbarium. Og ved hjælp af meget få værktøjer, pigmenteret ler og det yderste af sine fingerspidser skaber hun værkerne med en såkaldt pinch-and-coil-teknik. Hun sammenligner selv processen med at arbjede med tredimensionelt maleri i et langsomt kreativt flow.

Om Maria Diletta Rondoni
Maria Diletta Rondoni har base i Umbrien. Uddannet på Kunstakademiet i Perugia med hovedfag i maleri –hendes kunstneriske forskning har inkluderet undersøgelser af så forskellige materialer som keramik, metal og glas. Specialiceret i glasmaleri og traditionelle keramiske teknikker som etruskisk bucchero og terra sigillata, samt porcelænsteknikker.

Hun har udstillet i mange lande verden over, og deltog i 2021 i Young Artist in Residence Programmet på Guldagergaard International Ceramic Research Center.

Mariko Paterson (Canada)

Under et tidligere ophold på Guldagergaard besøgte Mariko Paterson Royal Copenhagens daværende fabrikker i København, og hun fortæller, hvordan hun blev blæst bagover af at se skønheden i Flora Danica-stellet, og af måden hvorpå blåmalerne mestrede håndværket i det blå og hvide musselmalede porcelæn. 

Hun fik lov til at dekorere deres basisstel og fortæller “Jeg så, hvordan de så ubesværet skabte de sartmalede designs, og blev tæt på handlingslammet ved tanken om, at mine nærmest amatøragtige forsøg i denne teknik måske ville kunne virke fornærmende”. Men som metode for den kunstneriske proces valgte hun at påtage sig et alter ego, Dana Florica, en figur der fortæller sin historie på det velkendte porcelæn i tegneseriestil med historier om identitet, sexualitet og fællesskaber.

Mariko Paterson har længe været optaget af sexualitet, kønspolitik og -identitet, så på trods af, at værkerne er skabt for omtrent 20 år siden, er de højaktuelle netop nu.

claytopia KUNSTUDSTILLINGER ER generøst støttet af



LAG Slagelse

Knud Højgaards Fond

Beckett-Fonden

Kulturministeriet

Finlands Kulturinstitut i Danmark


CLAYTOPIA DAGE

BILLETKATEGORIER

FIND VEJ

Guldagergaard
International Ceramic Research Center

Heilmannsvej 31 A
4230 Skælskør, Denmark